INTERVIEW: Mød Luc Pettavino – manden bag velgørenhedsauktionen Only Watch

INTERVIEW: Mød Luc Pettavino – manden bag velgørenhedsauktionen Only Watch

10. maj 2024 0 Af Kåre

Hans søn døde af muskelsvind. Nu har han skabt et velgørenhedskoncept, der over de 9 foregående auktioner har indsamlet mere end 650 mio. kr. til forskning i muskelsvind. I dag afholdes den 10. auktion i Geneve.

Jeg mødtes med Luc Pettavino dagen før Only Watch-auktionen i 2021 og vidste ikke helt, hvad jeg skulle forvente. Jeg havde set ham et par gange før, bl.a. til prisuddelingen GPHG i 2019, hvor han modtog æresprisen for sit arbejde i urbranchen, men denne dag i november var første gang, jeg stod ansigt til ansigt med ham – en nydelig og velklædt mand i sin bedste alder. Vi satte os i en elegant sofa i rummet ved siden af de udstillede ure, der snart skulle under hammeren. Luc havde en skrig-orange form for soft blazer på, som jeg var nødt til at spørge ind til: “Jeg er en omvandrende reklamesøjle. Årets temafarve for Only Watch er nemlig orange, derfor har de fleste af de udbudte ure inkluderet en eller anden form for orange detalje i designet”. 

Hvordan opstod ideen om at samle urbranchen om velgørenhed?

“Jeg er ikke som sådan ur-aficionado, ligesom jeg heller ikke var yacht-kender, jeg er mere som en satellit, der arbejder i udkanten af disse verdener. Urmærket Blancpain var sponsor, da jeg stod for Monaco Yacht Show i 2004, og jeg fik den ide, at hvis jeg skulle rejse mange penge og være en seriøs bidragsyder til forskning i muskelsvind, så var urbranchen et godt sted. Og så fik jeg stille og roligt overbevist folk om, at de skulle deltage i projektet. Vi fik støtte fra Prins Albert af Monaco lige fra starten, og det var en fordel, at jeg kendte luksusbranchen. Og så må jeg være ærlig og sige, at jeg som person blev mødt af en masse empati, fordi min søn Paul led af muskelsvind. Vi arbejdede hårdt og blev ved gennem årene, og nu har vi afholdt auktioner hvert andet år siden 2005. Det er meget arbejde, men giver også megen glæde. Derfor fylder det mig ikke med sorg at blive ved, selvom Paul døde for fire år siden – det minder mig snarere om skønheden i livet og om, at man kan transformere energier og vedholdenhed og skabe skønhed i en god sags tjeneste. På den måde er det en gave, jeg har modtaget”.

Er du overrasket over den succes, Only Watch har opnået?

“Ja og nej. Jeg synes, vi har samlet alle de rette energier, der kan få det her til at ske, og så må livet vise, om det er nok. Vi har den præcis samme energi og engagement i dag, som da vi startede det hele. Jeg holder af simple, ligefremme møder med mennesker – uanset om du er gedehyrde eller prins, så er vi alle sammen smukke, begavede mennesker. Min mission er at prøve at forbinde de enkelte egenskaber – uanset om det gælder kompetence, mennesker, empati eller god opførsel. Der er altid respekt og anerkendelse mellem folk i og omkring Only Watch. Reglerne de samme, uanset om man hedder Baltic eller Patek. Det kan folk godt lide. Vi tilbyder en ramme, og hvis ikke man har lyst til at deltage, så kan man bare lade være. Det er helt fint. Men hvis man deltager, så kender man reglerne”. 

I dag løber den 10. udgave af Only Watch så af stablen, men den skulle faktisk have været afholdt i november. I efteråret opstod der dog vedvarende rygter om, at der var knas med regnskabet – eller i hvert fald gennemsigtigheden af det – og det fik arrangørerne til at udskyde auktionen for at få lidt ro på. Det er der så åbenbart kommet nu, hvor man har gennemført en intern undersøgelse og ifølge Only Watch selv har ændret praksis, så der nu bliver større transparens i regnskabet. Det må vi håbe er rigtigt, for ideen bag auktionen er virkelig god.