Det søde liv er blevet endnu sødere
Longines lancerede i slutningen af september den nye kollektion Mini DolceVita. The Gotham Hall i New York dannede rammen om en kæmpefest, hvor Jennifer Lawrence som officiel ambassadør kastede glans over de nye smykkeure – og deres udsendte var så heldig at komme med.
Det er ikke hver dag, jeg får en invitation til New York. Det er bestemt heller ikke hver dag, jeg får chancen for at være i lokale med en Hollywood-stjerne. Så da Longines inviterede til lanceringsfest sammen med Jennifer Lawrence i New York i sidste weekend, var jeg ikke sen til at sige ‘jatak’.
Anledningen var en helt ny serie ure kaldet Mini DolceVita, så altså en række lidt mindre versioner af de klassiske, rektangulære DolceVita-ure. ‘La Dolce Vita’ er italiensk og betyder ‘det søde liv’. Mini DolceVita er feminine smykkeure med et L178 kvarts-værk indvendigt. De er fremstillet i stål og måler 21.50 mm x 29.00, og på en del af modellerne er der blevet plads til en stribe diamanter. Skiven har en fin struktur takket være guilloché-mønstret i den inderste del, og der er et meget lækkert spil i lyset, når man bevæger uret. De farvede modeller kommer med matchende farvet læderrem, men der er også mulighed for at vælge den virkelig cool lænke, du kan se herunder.
Longines har en lang historie
Longines har en lang og hæderkronet historie bag sig, der går tilbage til 1832, hvor Auguste Agassiz etablerede sin produktion i den lille by Saint-Imier i Schweiz. Gennem tiden har mærket stået bag et hav af populære sports- og dress-ure og er bl.a. kendt for dykkeruret Legend Diver, piloturet Spirit og dykkeruret Hydro Conquest.
Elegance is an attitude
Når Longines holder fest, gør de det med manér. Således var der dækket op i Gotham Hall, en gammel bank i Greenwich Village, der i dag fungerer som et fashionabelt feststed. (Vidste du i øvrigt, at navnet Gotham er et kælenavn for New York City, men oprindeligt betyder ‘goats town’?). Til at kaste glans over arrangementet kom Longines’ ambassadør Jennifer Lawrence og viste modellerne frem. Under mit interview med Longines CEO Matthias Breschan tidligere på dagen forklarede han, at de havde valgt hende, fordi hun er den perfekte inkarnation af Longines-mottoet ‘Elegance is an attitude’. Du kan læse hele interviewet i forårsudgaven af magasinet Watches & Jewellery.
Longines er i dag et af de største og bedst sælgende schweiziske urmærker (ca. 1,5 mio. ure om året), og en af grundene er, at man satser lige meget på klassiske dameure og maskuline tool watches. I en tid, hvor flere og flere brands markedsfører deres modeller som unisex, forklarede Matthias Breschan, at den eneste grund til, at man opretholder kategorierne ‘dameure’ og ‘herreure’ , er at man ikke ønsker at gå glip af de millioner af Google-søgninger på netop disse betegnelser. Jeg tror nu ikke, jeg generer nogen ved at kalde Mini DolceVita for dameure – men døm selv, hvordan en af modellerne gør sig på min arm herunder.
Før selve festen fik jeg lejlighed til at komme lidt tættere på Jennifer Lawrence, da der blev linet op til små interview-sessions på Hotel Intercontinental. Den 33-årige Hollywood-stjerne er en af de bedst betalte skuespillere i Hollywood – kendt fra bl.a. blockbusterne Hunger Games og X-men. Hun fortalte, at hendes urinteresse startede for fem år siden, da hun fik er vintageur af sin svoger. Og på spørgsmålet om, hvad tid betyder for hende, svarede hun:
“Mit liv er fyldt med masser af mennesker, der er afhængige af, at at jeg kommer til tiden – det ville være respektløst, hvis jeg ikke gjorde.”
Og hvad er det så særligt ved Longines, der tiltrækker hende?
“Longines repræsenterer en tidløshed – urenes design transcenderer tid og trends.”
Er der tidspunkter, hvor tiden går i stå for dig?
“Det gør den sammen med min søn,” svarede hun, før hun takkede af for denne gang.
Priser: modeller på læderrem, uden diamanter 13.500 kr.
Modeller på lænke, uden diamanter 15.750 kr.
Modeller på læderrem, med diamanter og farvet skive 30.700 kr.
Art deco
Både DolceVita-kollektionen og den nye Mini DolceVita er kraftigt inspireret af stilen art deco, der fandt sin form i 1920erne og 1930erne. Stilen blev kendt for sin luksuriøse og moderne æstetik, der kombinerer geometriske former, symmetri og brug af materialer som metal, glas og eksotiske træsorter. Inden for arkitekturen kom art deco især til udtryk i New York City, hvor højhuse fra perioden (fx Empire State Building og Chrysler Building) er karakteriseret ved skarpe linjer, geometriske mønstre og dekorative elementer som udskæringer og relieffer.
I den lidt mindre skala er der også meget art deco i urenes verden i 1920erne og 1930erne, bl.a. hos Longines, der lancerede mærkets første rektangulære ur i 1927.
Du skal ikke snydes for at par stemningsbilleder fra New York City.