H. Moser & Cie. med strømlinede designs

H. Moser & Cie. med strømlinede designs

5. september 2020 0 Af Kåre

4. del af reportagen fra Geneva Watch Days.

H. Moser & Cie. har måske ikke det mest mundrette navn, men de laver til gengæld nogle meget fine ure med underspillede og diskrete designs. Faktisk har de gjort det til deres signatur på deres koncepture IKKE at have logo og navn og alt muligt skrevet på skiverne (men det er der dog på de klassiske kollektioner).

Mærket har i princippet en lang historie bag sig, men var lukket ned i en del år for så at blive genoplivet i 2007 af et barnebarn til den oprindelige Heinrich Moser. I 2012 blev virksomheden overtaget af familien Meylan, og siden er det for alvor gået stærkt. I dag producerer man ca. 1.500 luksusure om året, og man har sine egne datterselskaber til at fremstille urværkets enkelte dele – selv spiralfjederen, der er den mest delikate del af et urværk.

En del af historien er i øvrigt lidt sjov, for uden H. Moser, måske ingen IWC. Heinrich Moser satsede oprindeligt alt på det russiske marked og tjente godt på at være næsten enerådende her. Han var oprindeligt fra Schaffhausen, men åbnede først en fabrik i Le Locle, fordi Schaffhasuen var en fattig by uden den nødvendige infrastruktur og know how. Men da han havde tjent en del penge, flyttede han produktionen til Schaffhausen, hvor han moderniserede byen og hjalp med at bygge den første dæmning over Rhinen (for at skaffe strøm). Og den visionære grundlægger etablerede også en slags forløber for co-working-faciliteter, hvor en anden urproducent snart etablerede sig: IWC Schaffhaussen.

Men ak, lykken varede ikke evigt for Heinrich Moser; efter den russiske revolution i 1918 kollapsede virksomheden, da markedet med ét forsvandt.

Ud over at mærket laver nogle seriøst cool ure – bl.a. denne nye, grønne Streamliner – så er det også et mærke med humor. Sidste år lancerede man eksempelvis et ur, der lignede et Apple Watch, men var helt sort (uden visere eller indekser), til gengæld rummede det et mekanisk værk med klokkeværk, så man kunne høre hvad klokken var. Samtidig satte man fokus på bæredygtighed i industrien med dette ‘grønne’ konceptur, hvor der bogstaveligt talt voksede planter op fra skiven og remmen.

Men det er skam ikke ren spøg og skæmt, de tager deres metier seriøst og er en meget anerkendt producent på markedet. Desværre er de ikke repræsenteret i Danmark, men jeg har hørt et rygte om, at det måske sker snart …

Indtil det evt. sker, så kan du købe deres ure i den spritnye webshop, hvor hele kollektionen er tilgængelig. Har man lyst til at taste visakortet ind og bestille et ur til mellem 150.000 og 500.000 kr. uden at have set uret? Ja, det har man i hvert fald i USA og i stigende grad også i Europa, forklarede Mosers marketingchef mig. I foråret (midt under corona-nedlukningen) lancerede man den imponerende kuplede model herunder i 5×15 eksemplarer, og langt de fleste er nu solgt udelukkende via webshoppen. Og de koster altså 79.000 CHF hvilket svarer til 550.000 kr. Og så kan du i øvrigt lægge dansk moms og importafgift oveni.

Samarbejdet med MB&F har resulteret i denne skulptur af et ur.