Oris lancerer stor nyhed der peger ind i fremtiden

Oris lancerer stor nyhed der peger ind i fremtiden

11. september 2019 2 Af Kåre

Det nye Oris Big Crown ProPilotX Calibre 115 blev lanceret i torsdags i Shanghai under stor ståhej. Jeg var så heldig at blive inviteret med og fik både prøvet uret og talt med Oris’ CEO, Rolf Studer.

Opgaven for et moderne, mekanisk ur er ikke så meget at fortælle dig, hvad klokken er. Det er vigtigere, at det giver dig et smil på læben. Sådan udtrykte Oris’ CEO, Rolf Studer, det i hvert fald ved præsentationen af Oris’ nye satsning, Oris Big Crown ProPilotX Calibre 115. Ordene faldt, mens jeg sammen med en gruppe europæiske og amerikanske journalister var inviteret til workshops og præsentation af uret i Shanghai den 5.-6. september.

Det smukke urværk Calibre 115 med det karakteristiske, store fjederhus til højre – drivfjederen sikrer en gangreserve på hele 10 dage.

Og i princippet har han jo ret, ingen moderne mennesker har reelt set brug for et armbåndsur, for vi kan konstant se, hvad klokken er på vores smartphones, tablets, laptops, fladskærme, mikrobølgeovne – you name it. Et mekanisk ur falder ind under luksuskategorien på samme måde som sportsvogne, lækre tasker, designer-sneakers og andre ting, der forsøder livet, og det kan være meget godt at holde sig definitionen in mente, når man præsenteres for et (megafedt!) ur til små 60.000 danske kroner. For det er jo mange penge. Og hvad får man så for pengene?

Man får et virkelig gennemtænkt og velbygget ur, der ikke rigtig ligner noget andet på markedet. Der har de senere år været meget fokus på heritage-ure, altså ure der henter deres inspiration i (eller er direkte kopier af) gamle ure fra typisk 60erne og 70erne. Jeg nævner i flæng Tudors Black Bay, Montblancs 1858 og Oris’ egen Divers 65. Men med ProPilotX her får du et ur, der hylder et modernistisk udtryk og kigger fremad, i stedet for tilbage.

Det spændende ved dette ur er, at det er designet og bygget op fra bunden af som et skeletur, altså et ur uden traditionel skive, så man kan se direkte ind til mekanikken. Og urværket er i dén grad værd at kigge nærmere på, det er nemlig en videreudvikling af Oris’ Calibre 110, som man skabte i forbindelse med mærkets 110 års fødselsdag i 2004. Dette værk markerede en tilbagevenden til ‘de gode gamle dage’, hvor Oris altid lavede værkerne selv. I 1960erne var Oris faktisk blandt de 10 største urproducenter i verden. Nu fremstiller man igen inhouseværker, i hvert fald til ure i denne prisklasse. Calibre 115 har det til fælles med Calibre 110, at det er med manuelt optræk og yder imponerende 10 dages gangreserve. Når man tænker på, at standarden typisk ligger på 40-50 timer, er det faktisk ret vildt.

Tricket er en usædvanlig lang drivfjeder, og netop drivfjederen har fået en meget central plads i designet. Den skeletterede skive er ret usædvanlig for et pilotur, der typisk er meget clean og letaflæselig. Her er der ingengang tal på skiven, men til gengæld en god luminescens på viserne, så det er lidt lettere at aflæse tiden. Oris udtrykker det selv sådan, at det ikke er et traditionelt pilotur, men et ur inspireret af luftfart. Det er det i detaljer som den jetturbineinspirerede krans og i spændet, der minder om en sikkerhedssele. Og selvfølgelig den store krone, der leder tankerne tilbage på de allerførste piloture, hvor piloterne skulle kunne betjene uret med handsker på.

ProPilotX er med CEO Rolf Studers ord, et ur ‘der ikke har nogen hemmeligheder’, fordi man kan se alt igennem. Kassen og lænken er af titanium, uret føles let og sidder virkelig godt på håndleddet til trods for sine 44 mm. Der er i første omgang kommet 6 stk. af dette ur til Danmark, og det bliver spændende, hvordan de danske urfreaks reagerer. Skriv endelig i kommentarfeltet herunder, hvad du selv synes om det.

Politiet var også til stede i gadebilledet …